eline-in-ethiopie.reismee.nl

Spannender dan we dachten!!

’s middags na het bezoek aan de Universiteit en de tocht op zoek naar apen op de campus zijn we vertrokken naar het Papyrus hotel. Hier hadden we ook weer een beetje Wi-Fi en heb ik eindelijk eventjes kunnen Skypen! Super fijn ook om een beetje contact te houden met thuis! Er was zelfs een zwembad daar!! Dus voortaan als we uit stage komen gaan we daar lekker even internetten en ook weer lekkere hamburgers eten! Of wat drinken natuurlijk! Ook zijn we nog even een stukje door Bahir Dar gelopen. Wat ook echt super leuk was! Al de winkeltjes en kraampjes en ze verkopen hier echt van alles! Van douchegel (wat heeeul fijn is, omdat de mijne gelekt heeft en er bijna niks meer van over is..) tot schoenen en luiers..

Na het tochtje naar Bahir Dar hebben we nog lekker even uitgerust.. De mensen hier zijn dus ook echt doodmoe als ze een halve ochtend iets doen! Want Aynalem ging even een uurtje slapen. Tot ze wakker schrok van gegil… Fikreab liet ons namelijk gigantisch schrikken xD.

En net toen we weer rustig even lagen te kletsen en foto’s te kijken begon het mega erg te onweren en te regenen! Het was wel een beetje eng, maar met een uurtje was het gelukkig weer over.
Na het eten heeft Amber Fikreab de Cupsong geleerd en hebben we hard geoefend en goocheltrucs laten zien aan elkaar!
Toen we hoorden dat we er morgen toch echt wel vroeg uit moeten en we eigenlijk (NA 6 DAGEN) eindelijk wel een keer willen douchen! Zijn we rustig naar onze kamer gelopen, hebben onze tandjes gepoetst.. en toen zagen we tot onze schrik echt een mega spin!!!
Na eerst een kwartier ofzo gekeken te hebben naar het beest vonden we het toch wel tijd om actie te ondernemen omdat we wilden gaan slapen..
Plan 1: Aan de hulp vragen of ze ons wilde helpen om de spin uit onze kamer te halen..
Plan mislukt, want de hulp was nergens te vinden…
Plan 2: Met een beker proberen de spin in de beker te duwen en met een stuk papier erop dan naar buiten te gooien..
Plan weer mislukt, de spin sprong echt zo’n 4 meter naar de andere muur… (gevolg een heleboel gegil)
Plan 3: Met een boek de spin plat slaan, omdat hij achter mijn klamboe zat dus niet kon springen op ons xD Dit duurde alleen te lang voordat Amber hiervoor de moed had verzameld.. Waardoor de spin achter de klamboe vandaan liep.
Plan 4: De spin met de Selfie-stok naar buiten duwen..
Ook niet helemaal een goed idee want toen verdween de spin achter mijn tas..
Plan 5: Mijn tas weghalen en die naar buiten gooien zodat de spin ook buiten zou zijn..
Ook dat werkte niet helemaal omdat de spin op de muur zat.

Na anderhalf uur is het ons dan eindelijk gelukt om de spin te doden! Amber heeft hem helemaal plat geslagen en hij ligt nu heerlijk veilig onder de kast in stukjes!
Dus nu ik dan eindelijk veilig in m’n klamboe lig (waar de spin net nog lekker op heeft gezeten) word het toch wel een kort nachtje ben ik bang..

Nou slaap lekker allemaal (hoop ik)..

Dag 5:

Vanmorgen was het weer lekker vroeg aangezien we eindelijk konden douchen! Dus ik was als eerste aan de beurt en ben met al mijn spullen (schone kleren, handdoekje, douchegel, shampoo, conditioner en nog veel meer) de doucheruimte in gegaan. Eenmaal alles neergezet te hebben bleek dat het water het niet deed…. Dus ik me weer aangekleed en alles weer opgepakt… En maar weer richting onze kamer (beetje chagrijnig omdat t vroeg was en ik me verheugd had om lekker te kunnen douchen). Twee minuten later kwam Aynalem aan met een emmer met warm water om te douchen.. Dus toen kon ik weer terug.. Alles weer neerzetten, me uitkleden en eeeeeindelijk douchen! Wat voelde dat goed zeg! Ondanks dat er geen stromend water was en ik het zelf over mezelf heen moest gieten!

Na even snel ‘gedoucht’ te hebben, hebben we ook nog even lekker ontbeten met een gebakken eitje op een stuk brood. Oh en een ‘lekker’ sapje erbij.. Het fruit wat ze hier veel eten heet papya, maar echt het ruikt en smaakt heel zuur en viezig.. Maar ze blijft iedere keer dit sapje voor ons maken.. Ondanks dat we al een aantal keer hebben gezegd het niet lekker te vinden.. Dus na een paar grote slokken snel weggeslikt te hebben vertrokken we dan eindelijk richting de school dachten we….

Uiteindelijk was dat natuurlijk weer niet het geval.. We zijn naar een kantoor geweest waar we nog een keer de goedkeuring moesten hebben om stage te gaan lopen op de Felege Abay school. Na hier gezellig een kopje koffie te hebben gedronken in een veel te kleine ruimte met veel mensen die allemaal Amhaars praatten waren we blij daar weer weg te mogen. Hierna zijn we dan eindelijk bij de school geweest! De school staat wel een beetje in een arme wijk, maar ziet er echt super goed uit! Binnen hebben we de Special Needs klas ontmoet. De klas was heel erg vol, maar ze waren allemaal echt super blij om ons te zien. Wat voor ons natuurlijk ook echt onwijs leuk was! De kinderen staarden ons allemaal een beetje aan, maar als we eenmaal hun kant op keken moesten ze lachen en zwaaiden ze allemaal. We hebben ook een heleboel handjes geschud. Ook hebben we een klein stukje van een rekenles gezien en een klein liedje. Jammer genoeg verstonden we er niet zo heel veel van, want er is dus bijna niemand die echt een beetje Engels spreekt. Wat voor ons wel een beetje vervelend is omdat wij zo ook niet helemaal goed kunnen communiceren met zowel de leerkrachten als de kinderen. Wel is er een Koreaans meisje die hier op de school werkt als vrijwilliger. Zij is hier ook net een weekje, maar blijft hier voor twee jaar… In ieder geval kan zij wel heel goed Engels en een klein beetje Amhaars zodat we er samen misschien wel uit komen J

Na de klas ontmoet te hebben moesten we even wachten op de directrice omdat zij naar een speciale bijeenkomst was. Het is namelijk national handwashday vandaag. We hebben gezellig even op een bankje buiten gezeten en naar alle kinderen gekeken die buiten aan het spelen waren. Wel hebben we eerst nog twintig kinderhandjes geschud. Toen de directrice er eenmaal was hebben we een klein gesprekje met haar gehad. Ze was namelijk heel blij dat we er waren en het is natuurlijk een hele goeie kans is om ervaringen en manieren van lesgeven uit te wisselen. Ook hebben we de spullen die Hans en het centrum internationaal achtergelaten hadden even bekeken en hier gaan we zeker ook leuke dingen mee doen met de kinderen.

Nou en nu is het alweer middag.. Ligt Aynalem alweer lekker te slapen en gaan wij maar eens hard aan de slag met onze planning en plan van aanpak, want wat we nu precies met de kinderen willen doen.. Daar zijn we nog niet helemaal uit.

Dag 6:
Vanmorgen schrok ik toch ineens heel erg abrupt wakker!! Amber lag maar te roepen.... ELINE ELINE!! ER LOOPT IETS IN ONZE KAMER!! Dus wij met onze zaklampjes schijnen...
Na een half uurtje kijken en luisteren..... Kwamen we er achter dat het een RAT was!!! Een rat!!
Toen stonden we natuurlijk meteen weer bovenop onze bedden...
Na een dappere poging was de deur eindelijk open en de rat proberen naar buiten te drijven.. Wat natuurlijk niet lukte.. xD
Zagen we Fikreab langs lopen! Na een paar keer roepen kwam hij eindelijk kijken. Alleen jammer genoeg schrok hij ook van het feit dat er een rat onder ons bed zat.
Hij riep Aynalem en die kwam met een bezem om het beest (ze noemden het een zij) weg te jagen. Na meerdere keren met de bezem tegen het bed aangeslagen te hebben en er onder geveegd te hebben was zij ervan overtuigd dat ze weg was..
Wij waren daar alleen nog niet helemaal van overtuigd. En dat was dus inderdaad ook gewoon waar.. Hij zat nog onder de kast!!

Dus Aynalem kwam weer terug rennen.. En na nog een paar keer hard slaan rende ze gelukkig heeeeeeel hard de deur uit! Jeeeeeeej!!
Daarna zijn we eindelijk vertrokken naar de school!
Amber had op haar stageschool een inzamelingsactie gedaan en alle kinderen mochten een cadeautje meenemen! De kinderen had ze op de foto genomen en alles meegenomen hier naar toe. De kinderen hier kregen dus allemaal een cadeautje van een kind uit nederland!
Ze vonden het echt super leuk en waren allemaal echt helemaal blij met hun cadeautjes! Het maakte echt de hele dag weer goed om die kinderen zo blij en dankbaar te zien!

Nu zitten we dan weer lekker in het hotel om even te contacten en te mailen naar school! Dus je kunt me binnen nu en een uurtje nog even bereiken! :D

Zo niet tot snel maar weer!!

Annemiek

Ik zie al helemaal voor me hoe jullie gillend proberen een spin te doden en een rat te verjagen. Hillarisch.
Ik vind dat je het erg leuk verteld allemaal.

Monique van huis

Nou .....wat een verhaal, je kan altijd nog columniste worden.
Jullie nieuwe namen zijn zeker de gillende keukenmeiden uit the netherlands ??? Hahaha

Hans Vissenberg (Centrum Internationaal)

Fijn te lezen dat jullie al op school zijn geweest. Mooie foto's op Facebook. Begin maar rustig aan met 'inburgeren'. Je zult zien dat dat best inspannend genoeg is. En vraag op tijd hulp aan Aynalem!