eline-in-ethiopie.reismee.nl

Even heen en weer naar Addis Ababa..

Zondag 9 november

De wekker ging vanmorgen zelfs nog vroeger dan normaal.. Vandaag vertrekken we voor drie dagen naar Addis Ababa! We hopen daar toch echt ons visum te kunnen verlengen!
Om 7 uur stond onze altijd vrolijke bajaj driver weer voor de poort en hij bracht ons naar de plek waar de bus ons op zou komen halen. Eenmaal daar stond er dat de bus om half 8 zou vertrekken, maar om kwart voor 8 was er nog steeds geen bus..
Na wachten en wachten en wachten.. Was er dan rond 8 uur eindelijk een bus en zijn we maar ingestapt. Eenmaal in de bus bleek dat we ook nog vaste plekken hadden.. Jammer want we hadden net een goeie plek gevonden, maar we moesten toch echt naar onze kleine stoeltjes tussen allemaal andere mensen.
Nou ja oke dan.. Met onze tassen onder onze voeten gepropt probeerden we zo comfortabel mogelijk te gaan zitten. Na twee uur zitten had ik al moeite met lekker zitten, want echt lekker kon ik al niet meer zitten!
Laat staan na tien uur.. Ik had het behoorlijk gehad, was helemaal gaar en nog waren we niet waar we moesten zijn.. Het duurde allemaal onwijs lang en het werd al donker.
Eenmaal in Addis gingen de deuren ineens open.. Er kwam een man binnen geheel gekleed in leger uniform.. Ik schrok me helemaal een hoedje, want met allerlei dingen in mijn achterhoofd dacht ik echt dat deze man ons kwam halen..
Na de bus grondig geïnspecteerd te hebben liep hij gelukkig weer naar buiten! Mijn hart zat echt ergens in m'n keel! Wat was ik bang zeg!
Gelukkig na nog een klein half uurtje waren we dan eindelijk bij Meskel square, het eindstation, en ook meteen best vlakbij ons hotel! Eenmaal daar zou de vriendelijk buschauffeur ons nog wel even het ticketoffice wijzen zodat we een nieuw kaartje konden kopen voor de bus terug dinsdag. Alleen had deze beste man een beetje moeite met luisteren en hierdoor hebben we weer een tijdje staan wachten voor niks.. Toen ik het nog maar een keer vroeg wees hij vaag ergens in de verte.. Ben benieuwd of we het gaan vinden!
Eenmaal uit de bus zou het het beste zijn om een taxi te nemen naar het hotel. Het was ondertussen ook al donker en we wisten niet zo goed hoe of wat. Maar voor een taxi hoeven wij meestal niet lang te zoeken.. Ze bieden zich in tientallen bij ons aan, want ja wij zijn rijke stinkerds natuurlijk! Gelukkig kende deze aardige man het hotel en wilde hij ons er wel heel brengen! Wel voor een behoorlijke prijs, maar ja heel veel andere keuze hadden we niet.. Na ik denk een ruime 20 minuten rond gereden te hebben sloegen we een of ander klein onverlicht paadje in.. Weer zat mijn hart in mijn keel, want ja sommige taxichauffeurs hier zijn ook niet wat ze lijken (werd ons verteld). Gelukkig bleek ons hotel gewoon wat meer afgelegen te zijn en wist de man dat we hier echt moesten zijn.
Wat een opluchting om na zo'n lange dag dan eindelijk op een bed te kunnen gaan liggen! Hoewel het bed wel echt mega hard is! Maar daar wen ik vast wel aan. En aan de andere kant is het maar voor twee nachtjes.
Na nog even lekker geskypt te hebben, want jaaa ik heb weer best wel oke WiFi verbinding op de kamer ga ik nu maar een poging doen tot slapen op dit mega harde bed!
En jeetje wat is het hier mega koud!!
Maandag 10 november
Vandaag is het dan zover... We gaan ons visum laten verlengen! Een eitje! Dacht ik....
De dag begon alweer goed toen bleek dat ze in onze twee persoonskamer maar een handdoek hadden gelegd.. Terwijl ik toch ook echt nog wilde douchen! Er was nog wel een klein handdoekje.. Dus heb ik die maar gebruikt.
Het ontbijt was op zich best wel oke, maar echt lekker was t niet.
Maar ach we wilden snel richting het immigratiekantoor want hoe eerder we er zouden zijn, hoe eerder we er ook weer weg zouden kunnen (dachten we).
Na een half uurtje gewacht te hebben op een taxi die ons wel bij het hotel op zou komen halen stonden we dan eindelijk voor het immigratiekantoor.. Wat een chaos alleen al voor het gebouw! We zijn maar naar het informatiepunt gelopen, hopende op wat meer informatie waar we heen moesten of iets in die richting. Na duwen en trekken hebben we ons plekje in de rij weten te behouden en werden we naar de andere kant van het gebouw gestuurd door de 'aardige' meneer aan het loket.
Aan de andere kant van het gebouw liepen ook wel al wat meer toeristen, dus daar hadden we t idee wel goed te zijn. Maar ook daar was het een grote chaos... We zijn aan een meneer daar maar gaan vragen hoe of wat. Hij vroeg wat we hier kwamen doen.. Nou eh ja ons visum verlengen.. Maar nee hij bedoelde wat we hier in Ethiopië kwamen doen.. Nou na een heel verhaal en een uitgebreide inspectie van onze paspoorten kregen we een of ander formulier in onze handen geduwd en werd gezegd dat we onze paspoorten moesten kopiëren.. Nou ja dan doen we maar weer braaf wat ons gezegd word en dus hebben wij het hele formulier netjes ingevuld en onze paspoorten laten kopiëren en weer terug gegaan naar de man. We moesten maar aansluiten in de rij binnen vertelde hij en wees vaag ergens naar binnen... Oké, eenmaal binnen bleek dat het een lekker lange rij was en natuurlijk ging het allemaal lekker snel! We hadden wel een gezellige Engelse mevrouw naast ons en wat leuke kindjes die rond dwarrelden.
Ik denk dat we daar zo'n twee uur hebben zitten wachten. En toen we dan eindelijk aan de beurt waren kregen we alleen een stempel, een handtekening en een kamernummer toegewezen.. Oke nou ja dan zullen we wel naar die kamer moeten dachten we.. Eenmaal bij de kamer bleek dat we niet de enige waren die naar dit kamertje moesten.. Ook hier was een mega rij.. Maar toen bedachten we ons dat we ook weer 20 dollar moesten betalen en het was toch net lunchpauze dus besloten we eerst dollars te gaan halen.
Verderop zat een bank vertelde onze taxichauffeur vanmorgen dus zijn we daar heen gelopen. Daar kregen we weer een volledige bodyscan bijna.. Er werd in ieder geval wel even heel goed gevoeld of er niks raars verbogen zat en ik moest mijn camera inleveren.. Want ja met mijn telefoon kan ik natuurlijk geen foto's nemen.. XD
Eenmaal binnen was het ook weer goed georganiseerd.. Not.. Na wat rondvragen bleek dat we boven moesten zijn. En eenmaal boven moesten we ook nog bij een bepaald nummertje zijn.. Bij dit hokje zat een super vrolijke man die vertelde dat we niet zomaar met je VISA dollars kan pinnen dus dat we moesten ruilen.. Liever niet, maar prima! Alleen dat gaat hier allemaal niet zo makkelijk als in Nederland.. Weer kregen we een heel formulier en moesten we vanalles invullen.. Daarna moest het formulier nog mee en duurde het allemaal natuurlijk weer super lang voordat het allemaal verwerkt was enzo.. Super irritant want we zaten al vanaf 's morgens half 11 te wachten..
Weer een half uur later was het allemaal rond en konden we dan eindelijk onze dollars in ontvangst nemen.
Eeeeeeen weer terug naar het immigratiekantoor.. Daar was de chaos nog net zo groot.. Maar het was lunchpauze dus er was even niemand die z'n werk deed op dat moment. Toen de mensen van dat kamertje nummer 77 weer terug waren bleek dat een groot gedeelte van de mensen die voor de lunchpauze waren geweest een nummer hadden gekregen.. Maar wij natuurlijk weer niet en dussss werden we weer achteraan in de rij gezet en konden we weeeeeeeer wachten... En het duurde steeds maar langer leek het wel!
Hier hebben we tot een uur of 3 gezeten en toen was het en eindelijk zover... We waren aan de beurt!! Het is ook wel echt super fijn als mensen hier een klein beetje Engels spreken.. Ook dit duurde allemaal weer super lang en na het betalen werden zo onze paspoorten op een grote hoop gegooid...
Nu zitten we dus in het hotel, zonder paspoort en met mega veel honger want we hebben de hele dag bijna niks gegeten..
Dus we hebben maar de roomservice gebeld en lekker genoten van een echt verrukkelijk broodje!! Eindelijk iets met echt een beetje smaak eraan! Heeeeeer-lijk!
Verder hebben we lekker op de hotel kamer gechillt en wat dingen opgezocht voor morgen, want dan hebben we een afspraak om onze paspoorten op te halen en een busticket. En even de winkeltjes hier te bezoeken!
Slaap lekker alvast in het koude Nederland! (Hoewel het hier in de kamer volgens mij niet heel veel warmer is dan bij jullie...)