eline-in-ethiopie.reismee.nl

We zijn op de helft! :D

Dag 23 (zondag 2 november week 4)
Wat hebben wij een onwijs leuke avond gehad! Ik vind het zo heerlijk dat we lekker kunnen doen wat we willen even! Ik vond het zo super leuk om dit te zien en ik weet dat we dit anders nooit hadden gezien.
Wat kunnen die mensen dat ook allemaal goed! Ik bak echt niks van dat traditionele dansen. Die borstkassen zijn hier super flexibel en ik kan me zo niet bewegen hoor. Ik heb mensen ook nog nooit eigenlijk zo zien dansen. Wat ook wel grappig was om te zien dat mannen ook gerust met elkaar dansen. Dat zie ik Nederland niet zo snel gebeuren hoor!
Op een gegeven moment kwam er iemand binnen lopen met een stok. Iedereen keek hem heel raar en lacherig aan en wij kwamen er maar niet achter wat er aan de hand was, want waarom moest iedereen zo lachen om die man. Tot er een minuut of iets later nog een man binnen kwam en begon te roepen. Van onze gids hoorde we dat hij op zoek was naar zijn vriend.. Want die was hij kwijt. Wat bleek dat was die ander die daarvoor binnen was komen lopen. Ze hadden ook exact dezelfde kleren aan en gingen een soort van vechten met de stokken om twee meisjes. Het was allemaal echt heel komisch om te zien en het hoorde allemaal bij de act, terwijl ik toch eerst echt even dacht dat die man ons iets aan zou doen.. Na een kort ‘gevecht’ gingen ze dan uiteindelijk samen dansen met de meisjes. Het was echt super leuk om te zien en de hele show eromheen hebben ze echt super leuk gedaan. Natuurlijk vonden ze ons ook erg interessant en nadat ze van het podium af stapten gingen ze in het publiek overal met mensen dansen. En ja hoor, wie zat er aan het gangpad en werd natuurlijk meteen omhoog getrokken.. Ik… En echt ik dans al heel wat jaren, maar ik krijg deze beweging toch echt niet voor elkaar. De vrouw probeerde het mij te leren, maar ik kwam slechts tot een poging tot bewegen met mijn schouders.
Na heel wat leuke optredens gezien te hebben werd ik weer een keer omhoog getrokken samen met Maarten (de Belgische jongen)… Ik werd meegetrokken naar het podium en moest het podium op..
Eenmaal op het podium moest ik iets roepen wat typisch van hier was.. Geen enkel idee wat ik geroepen heb , maar hierna moest ik een soort ‘dansgevecht’ doen tegen Maarten op z’n ethiopisch. Hij sprong en bewoog alleen maar een beetje gek in het rond en ik deed maar weer een poging tot m’n schouders in de strijd te gooien. De uiteindelijke stand was Holland (ja weer Van Persie en Robben werden erbij genoemd) nummer 1 en België ook nummer 1, Ethiopië nummer 3. Dus ik had niet echt gewonnen, maar het was gelijkstand! Ik heb echt zo onwijs hard gelachen daar op het podium en echt de avond van m’n leven gehad hier. Ik baal er ook echt van dat we weer terug moeten naar iets waar we dit soort dingen allemaal niet mogen en kunnen doen, want het is zo onwijs leuk en ik geniet er zo van.

Verder hebben we vandaag lekker een dagje rustig aan gedaan. Amber werd wakker met een gigantische migraineaanval en ik had super veel last van m’n allergie vanwege al het gras in het tentje zaterdagavond..
Na goed geluncht te hebben wilden we wel lekker gaan zwemmen. Amber haar hoofdpijn was gezakt en voor mijn allergie is het wel goed om even alles van me af te spoelen. Eenmaal aangekleed en helemaal klaar zijn we gaan lopen. We moesten ook nog even geld pinnen, dus we zijn eerst maar richting de pinautomaat gegaan. Eenmaal bij de pinautomaat bleek alleen dat ie dicht was… Beetje jammer…. Dan maar geen geld, maar wel even lekker zwemmen! Ik had me er echt al helemaal op ingesteld om even lekker een duik te nemen.
Het enige kleine probleem was, dat er geen water in het zwembad zat…. Ze waren aan het schoonmaken… Super stom dus.. En nu konden we nog niet echt lekker gaan zwemmen..

Dus zijn we maar weer terug gegaan naar het hotel en maar weer een beetje gaan chillen op onze hotelkamer met eindelijk weer Wifi! Ik heb lekker weer even met thuis kunnen skypen en jullie weer even wat foto’s laten zien. Na ook nog lekker gegeten te hebben (ze hadden eindelijk lekker de kip-pizza die ik zo graag wilde proberen) moesten we toch echt onze koffers weer een beetje in gaan pakken.. Want morgen moeten we toch echt weer terug naar Aynalem. Ergens zie ik hier wel een klein beetje tegenop, maar ik hoop dat ze het toch ondertussen een beetje begrijpt. We zullen zien hoe het morgen allemaal gaat..

Ciao!

Dag 24 (Maandag 3 november week 4)
Jeetje week 4 is alweer begonnen. Het lijkt allemaal nog best wel kort. We zijn eigenlijk nog maar twee kleine weekjes in Bahir Dar en gaan daarna lekker op ontdekking. Ik ben echt super benieuwd naar alles hier. Nu ik het meer heb gezien afgelopen weekend kan ik echt niet wachten om er lekker op uit te gaan en alles te gaan bezoeken en bekijken.

Vanmorgen zijn we dan weer vertrokken uit het hotel na een klein foutje. Ze hadden namelijk tegen ons gezegd dat het 60 Birr was per nacht.. Dit bleek alleen 60 dollar te zijn.. Duur foutje voor ons dus.. Op zich is het in vergelijking nog niet super duur voor ons, maar voor hier is het wel heel veel geld. Onze vrolijke bajajchauffeur stond na een half uurtje wachten weer even vrolijk als altijd voor onze neus en heeft ons samen met allebei onze koffers in zijn bajaj weer naar het huis gebracht. Eenmaal hier dachten we toch even dat er niemand thuis was, want de poort was op slot en wij hadden van de week de sleutel in moeten leveren, omdat ze die van haar kwijt geraakt was.. Gelukkig was ze wel thuis en was Aynalem haar moeder hier zelfs ook. De vrouw was lekker koffie aan het maken en ze hadden zelfs weer lekker brood gebakken.
De sfeer is wel heel erg gespannen en er wordt verder niet heel veel tegen ons gezegd.. Maar ik hoop dat dit misschien nog veranderd als we vanavond gepraat hebben. Ook met Habte en Fikreab erbij, want het is nooit de bedoeling geweest om ze te beledigen of iets dergelijks.

En ja hoor, we hebben een behoorlijk gesprek gehad. Naar mijn idee hebben we wel alles uit kunnen spreken en heb ik eindelijk kunnen zeggen wat ik vind en wat ik verwacht had.
Ze hebben beloofd beter te gaan communiceren en dat gaan wij natuurlijk ook doen! Dus hopelijk wordt het wel echt beter na dit drie uur durende gesprek..


Dinsdag 4 november
Weer een dagje op de school vandaag. Wat wel echt super leuk was, was dat we vandaag met de kinderen zijn gaan loomen. Vanuit de stichting hebben ze allemaal loom spullen hier gebracht en die mochten wij dan ook gebruiken met de kinderen. We hebben het onze kinderen uitgelegd en de kinderen zijn dan ook hard aan de slag gegaan en waren super blij met het eindresultaat. De leerkrachten vonden dit echter ook heel erg leuk en uiteindelijk waren de kinderen na de tea time niet meer aan het loomen maar de leerkracht en de nanny’s… En lesgeven aan de kinderen.. Neeeee joh das toch niet nodig.. Want loomen is veel leuker xD Hier hebben we toch wel maar even iets van gezegd, want het was ook niet zo dat ze armbandjes voor de kinderen aan het maken waren.. Maar voor zichzelf en hun kinderen.. Nadat wij hier iets van gezegd hadden zijn ze gelukkig wel gestopt, want het is veel te leuk om met de kinderen samen te doen! En ook nog eens hartstikke goed voor de kinderen! Gelukkig kregen de kinderen daarna weer een beetje Engelse les.

Na de school zijn we eerst weer even lekker een sapje gaan drinken bij een lokaal tentje in de straat van het hotel (met natuurlijk lekker een stukje cake/taart erbij). Daarna zijn we lekker nog even de markt op gelopen, want we wilden nog wat leuke cadeautjes meenemen voor thuis.. Helaas kwamen we weer die man tegen en kwamen we dit keer niet zomaar van hem af..
Gelukkig hebben we nog wat leuke dingen kunnen scoren en daarna hadden we een afspraak met onze gids van afgelopen zaterdag. Hij zou ons namelijk wel kunnen helpen met de tripjes die we willen maken de laatste twee weken. We hebben in het hotel afgesproken en zijn even gaan zitten met (natuurlijk een beetje koffie). Wij hadden al een klein lijstje gemaakt met dingen die we wilden zien en waar we wanneer ongeveer heen wilden. Hij vond dit super goed en hij kon hier zeker wat mee vertelde hij.
Hierna hebben we gezellig geluncht met hem. Waar ik toch echt nog nooit van gehoord had is de botten van het vlees opeten… Hij deed het echt alsof het niks was.. Wel schijnt het zo te zijn dat dat alleen kan bij lamsvlees omdat de botten zachter zijn ofzoiets.. Maar wel een beetje vreemd..

Eenmaal uitgeluncht zijn we maar weer naar het huis gegaan en hebben we alles maar weer een beetje opgeruimd en ingedeeld, want het was één grote troep na afgelopen weekend! De dag ging voor het eerst eigenlijk best wel snel.

Toen we weer lekker zaten te eten (ik proef er echt helemaal niks van.. ben mega verkouden..) viel ineens het licht uit… In één klap was het super donker en zag ik geen hand voor ogen meer! Aynalem pakte snel wat kaarsjes erbij en zo werd het toch wel een romantisch diner voor twee aan tafel! Wat wel echt heel stom is, is dat je hen bijna niet ziet in het donker als ze ook nog eens donker gekleed zijn… Fikreab heeft me dus ook mega laten schrikken..

En nu ik dan eenmaal in de kamer zit.. In het pikkendonker… Is het toch niet zo heel chill..
Ik ga m’n ogen maar eens dicht doen, want gelukkig is het dan net zo donker!

Woensdag 5 november
En weer was het vroeg dag vanmorgen. Die wekker sla ik nog een keer kapot.. Want hij gaat toch echt te vroeg iedere dag! Toen we eenmaal weer op de school waren was het een grote puinhoop.. De kinderen zaten in een ander lokaal en er was geen leerkracht in de buurt.. Wat bleek, ze waren het andere klaslokaal aan het schoonmaken.. Met z’n allen. Dus zijn wij maar weer gaan puzzelen en spelletjes gaan doen met de kinderen, omdat die zich overduidelijk verveelden.. En toen de nanny rond een uur of half 10 de les maar startte konden we nog niet echt iets doen, omdat we eigenlijk nergens echt met de kinderen konden gaan zitten… Het was dus een behoorlijk nutteloze dag vandaag en we hebben door alles weer bijna niks kunnen doen.. Ik baal er wel echt van, want ik dacht echt dat ze wel het heel erg zouden waarderen dat wij hierheen kwamen en met de kinderen aan de slag zouden gaan.. Maar het lijkt niet echt.

Nadat we op school nog gezellig een kopje koffie hebben gedronken zijn we maar weer richting het hotel gegaan om even lekker te eten en te kijken of we eindelijk alweer zouden kunnen zwemmen. Dit kan helaas nog steeds niet, want het zwembad is nog steeds net zo leeg als zondag..

Reacties

Reacties

Hans Vissenberg (Centrum Internationaal)

Fijn te lezen dat je na het weekend de draad weer hebt opgepakt bij Aynalem. Verder zou ik je (les-)doelen van deze stage eens bij de hand nemen en met Aynalem bespreken wat haalbaar is. Veel succes jullie en geniet er samen van.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!